Scriitura-n derivă

Prin ferestrele ochilor cam plictisiţi de frigul încăperii aceleia, stăteam agăţată de banca din camera de curs ascultând activ ceea ce profesorul emerit din faţa mea avea să divulge. Printre genele plăpânde, observam sumar colegul de bancă din stânga mea, notându-şi şi el acerb date şi happening-uri din sfera de activitate a subiectului tratat.

th8
Într-un moment spontan de mirare, îmi fixez atenţia în caietul de notiţe al acestui domn care, spre surprinderea mea, avea un mod bizar de a scrie pe foaie. Mă uit mai atentă şi dau cu ochii de un cadran al foii albe în care se scria…de jos în sus, cu infuzii de ceai mărunţit, adică cu un tip de scris foarte mic şi haotic. Mi se părea bizar că modul de a scrie al acestui om era în conflict cu el însuşi (sau poate nu) şi era aplicat chiar în cadrul unui curs de managementul conflictelor. Mă întrebam dacă există vreo legătură specială între această tematică a cursului şi alegerea stranie de a scrie a acestui individ. Apoi am început să creez multiple legături, adunam date ca un detectiv în misiune, formam un puzzle care devenea din ce în ce mai interesant – omul stătea în stânga mea, era absolvent de drept, blond, statuar, cu un aer elegant de viitor avocat, nepledant din păcate pentru România (poate ne-ar trebui materia ,,Oratorie’’ în ṣcoalǎ), cu o mapă cam stridentă după părerea mea, adicǎ de un gri lucios, încăpătoare însă, în aşteptare parcă de cazuri pe rol…conflictuale. Pură coincidenţă?…

Omul părea atât de calm, rezemat de scaun, cu mâna dreaptă întinsă sfios spre a mai scrie câteva rânduri. Da, şi asta era straniu, scria de la depărtare, minuscul, ca şi cum arunca cu grăunte pe foaie, mai să vină o pasăre să le ciugulească.
Ascultam într-o parte şi priveam în alta, pe foaia dânsului, ca să observ şi cea mai mică tentă de spontaneitate în a schimba fluxul obişnuit al scrierii – câte-o idee, câte-o frază, una deasupra celeilalte…straniu, îmi zic eu siemi. Parcă aş da să-l întreb – Dar de ce scrii invers? Este cumva lipsǎ de interes, o boare aruncată într-un draft sau un stil abordat conştient? Sau, poate, eṣti o victimǎ a românescului cǎzut în derizoriu? …Şi priveam fascinată la foaia colegului.

Iată că stilul omului devenea cu fiecare cuvânt mai atractiv privirii curioase a celui care nu înţelegea ce se petrece – deja textul o luase razna, o frază pe un colţ de pagină, o alta pe alt colţ, fragmente aruncate care-ncotro.
Deja începeam să filosofez pe tema scriiturii şi a rolului ei, a mesajul, a calitǎţi unei scrieri coerente şi aparentul scenariu românesc căzut în derizoriu din cauza atâtor scrieri academice printate pe banda de jogging a închisorilor. Dupǎ cum spunea un mare filosof român, La noi, marile idei sfârṣesc în derizoriu…

…Se putea ca un avocat să fie lipsit de tact, de precizie, de organizare şi o scriere clară??…Deja îmi începusem preambulul unei piese de teatru ce avea ca protagonist pe un om al legii ce nu-şi putea lua notiţe ṣi nici vorbi de altfel…să fie comedie, sarcasm, tragedie, dramǎ existenţială, agora răsuflată?…meditam eu profund. Cum ar putea personajul meu să întocmească o lucrare, un doctorat, să implementeze o structură, să construiască un discurs, să ţină o pledoarie?
…Cǎci pe un caiet studenţesc nou, impecabil, abordabil, în aşteptare, zăceau litere scâlcite, amorfe, pierdute în neant, în colţuri de minte şi nepăsare…

Un caiet studenţesc nou, impecabil, abordabil…aşteaptă să-i fie scrise foile albe, iar omul meu sfidează legea scrisului, plagiază universul, maltratează literelele, le închide la Piteşti în fenomen, tunde rândurile, sfidează spaţiile goale…

Mă uit tânjind ca de după gratiile exterioare, privesc un amărât de avocat sechestrat în prostie, în tumultul indiferenţei, un orator de baltă şi un scriitor de plagiat…Oare unde-i oglinda potrivită prin care să-i prezic viitorul şi să-i relev chipul?
…Oare unde îi zace oglinda românismului care a dus totul în derizoriu?…

(©Ana Nedelcu/LiterAnART 2016)

pana-calimara-1

Leave a Reply

